Opplæringsplanen er et verktøy som skal bidra til å sikre at lærlingen(e) får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Bedriften er pliktig til å lage en generell plan for opplæringen.

Her er noen momenter som bør avklares når en plan skal lages:

  • Hva er bedriftens mål når det gjelder profilering, rekkruttering og utvelgelse?
  • Hvordan vil vi introdusere lærlingen i bedriften og utarbeide lærekontrakt og arbeidsavtale?
  • Hvilke arbeidsoppgaver i bedriften støtter de ulike målene i læreplanen?
  • Hvem har ansavar for at lærlingen får vært med på alle disse oppgavene?
  • Hva slags teoriopplæring eller kurs er nødvendig for lærlingen?
  • Hvordan skal lærlingen dokumentere opplæringen sin?
  • Når og hvordsan skal de halvårlige lærlingesamtalene og den skriftlige vurderingen gjennomføres?
  • Hvilke rutiner har for oppmelding og forberedelse til svenneprøven?
  • Hvilke rutiner har bedriften for å vurdere seg selv som lærebedrift?
  • Hvordan vil bedriften vurdere holdninger og opplæringsbehov hos opplæringsansvarlig?

Opplæringsplanen skal inneholde:

Beskrive hvordan opplæringen foregår i bedrifen:

  • Hvem som er ansvarlig
  • Tidspunkter for opplæring
  • Omfang av opplæringen


Hvordan vil bedriften vurdere holdninger og opplæringsbehov hos instruktøren? 

    Beskrive bedriftens instruktørkompetanse i forhold til de enkelte kompetansemålene.
     
    Beskrive hvordan bedriften vil dekke opp eventuelle mangler i egen kompetanse, for eksempel gjennom:

  • samarbeid med andre bedrifter
  • innleide instruktører
  • opplæringsringer
  • opplæringskontorer
  • videreutvikling av instruktørkompetansen

Opplæringsplanen gjelder ved siden av de øvrige retningslinjene i bedriften, som lovverk, kontrakter, arbeidsreglementet, uskrevne regler og det som i arbeidsretten kalles for ”arbeidsgivers styringsrett”, altså ledernes rett til å planlegge og fordele arbeidet etter bedriftens behov.

Teksten er hentet fra www.karri.no